Komponistenes selfies

Introduksjon
Selv om Leonardo da Vinci var litterat i musikk, våget han seg aldri inn i musikkomposisjon. Han likte ikke den flyktige naturen i musikken, som forsvant så snart man hadde lyttet til den. Musikken skiller seg som sådan fra et portrett eller skulptur, som fremstår uforanderlig gjennom århundrene. Musikken vil påvirkes av individuelle utøvere, subjektive fortolkninger, sosio-kulturelle og historiske sammenhenger. Selv om musikken blir håndskrevet eller trykket, vil et partitur kun fremstå som en guide til utøveren.
Med oppfinnelser som pianoruller, fonografer, lydbånd og datamaskiner, åpnet muligheten for reproduksjon av musikk. Teknologien ga oss mulighet til å analysere og forstå utviklingen og tolkningen av musikk gjennom tidene. Forutsatt tilstrekkelig lydutstyr, kan man i dag lytte til musikkinnspillinger som er over 100 år gamle.
Gjennom prosjektet Komponistenes selfies, presenterer vi grammofoninnspillinger og pianoruller av komponister som fremfører sine egne verk. Prosjektet er et bidrag til debatten om hva som utgjør den beste tolkning av et musikalsk arbeid. Bør fortolker bygge på komponistens opprinnelige tolkning? Hvilken tolkning blir dermed den beste? Hvilke elementer er avgjørende?

Musikkbibliotekar, Patricio Portell

 

Béla Bartók (1881-1949)

Béla Bartók var en ungarsk komponist, pianist og folkemusikkforsker. Han regnes som en av 1900-tallets betydeligste komponister. Bartóks epokegjørende forskning innen ungarsk og rumensk folkemusikk gjør ham også til en av den moderne musikkvitenskapens pionerer.

Kilde: Store norske leksikon

78000145
BKN 73752731
Bartók, Béla, hu, 1881 – 1945
Improvisations Nos. 1, 2, 6 , 7 , 8 [Musikkopptak] / Bartok.
New York, U.S.: Continental record CO., INC.
På en dobbetlsidig 78-plate : 78 rpm. ; 30 cm.
Inneholder på side B: Improvisations 7, 8
Komposisjonstype: klaver solo
Edisjonsnummer: Continental C-4007
klaver: Bartók, Béla

 

 

BENJAMIN BRITTEN (1913-1976)

Benjamin Britten, født i Lowestoft, britisk komponist, pianist og dirigent, en av 1900-tallets fremste komponister.
13 år gammel ble han elev av Frank Bridge. Utdannet ved Royal College of Music, senere studier hos J. Ireland. Britten begynte å komponere i 5-årsalderen og skrev i 9–12-årsalderen de stykkene som han senere arrangerte som Simple Symphony for strykere (1934). Hans første opusnummer er imidlertid Sinfonietta (1932).
I løpet av 1930-årene skrev han en rekke orkesterverker og oppnådde stor internasjonal suksess under festspillene i Salzburg 1937 med sine Variasjoner over et tema av Frank Bridge. Britten skrev også musikk til dikt, filmer og skuespill av W. H. Auden, og etter at han i 1939 hadde fulgt Auden som emigrant til USA, lagde denne librettoen til Brittens første sceneverk, koroperetten Paul Bunyan (1941).
Sammen med sin venn tenoren Peter Pears (som han turnerte med i USA og som han tilegnet flere av sine verker), vendte Britten i 1942 tilbake til Storbritannia, der han gav konserter og arbeidet på sin epokegjørende opera Peter Grimes (1945). Med denne og følgende operaverker skapte han en ny æra i engelsk musikkverden. Han dannet 1947 The English Opera Group, et ensemble som fremførte Brittens verker ved omfattende internasjonale turneer. I 1948 tok han initiativet til festspillene i hjembyen Aldeburgh, som han hadde den årlige ledelsen av og hvor Brittens musikk står i sentrum. Tildelt Leonie Sonnings musikkpris 1968.

Kilde: Store norske leksikon

78000071
BKN 73752552
Britten, Benjamin (Edward), GB, 1913 – 1976
Introduction and Rondo alla Burlesca [Musikkopptak] : (For two pianos) Op. 23, No. 1 / Britten.
London, GB : Decca. På en dobbelsidig 78-plate: 78 rpm; 30 cm
Curzon, Clifford ; Britten Benjamin: klaver
Besetning: klaver duo
Edisjonsnummer: Decca K.1117

 

 

 GUSTAVE CHARPENTIER (1860-1956)

Gustave Charpentier, fransk komponist. Charpentier studerte først ved konservatoriet i Lille, deretter blant annet for Jules Massenet ved konservatoriet i Paris. Her han vant Prix de Rome i 1887. Charpentier hadde et sterkt sosialt engasjemang og i 1902 grunnla han et konservatorium som hadde til hovedoppgave og utdanne unge parisiske arbeiderjenter i musikk og klassisk dans. Hans mest kjente verk er operaen Louise (1900), et verk som skaffet ham verdensberømmelse. Operaen er en hyldest til Paris og kunstnerlivet på Montmartre. Operaen tilhører den franske naturalismen (verismen i Italia). Musikalsk-stilistisk er Louise en blanding av fransk og tysk stil. Orkestersuiten Impressions d’Italie (1890) er også et verk Charpentier er kjent for.

Kilde: Store norske leksikon

78000190 (1-6)
BKN: 73752851
Charpentier, Gustave, FR, 1860 – 1956
Impressions d’Italie [Musikkopptak] / G. Charpentier.
FR: Columbia Graphophone Co., Limited. På 3 78-plater: 78 rpm; 30 cm
Komposisjonsår: 1892
Inneholder: No.1 Sérénade , No.2 La Fontaine , No. 3 A Mules , No. 4 Sur les cimes , No. 5 Napoli
Komposisjonstype: orkester
Edisjonsnummer: Columbia D 1071 , D 1072 , D 1073
Dir.: Charpentier, Gustave

 

 

ARNE DØRUMSGAARD ODDVAR (1021-2006)

Arne Dørumsgaard ble født 7.desember 1921 i Fredrikstad. Han fikk sin første musikkopplæring hos pianisten Jens Bugge Olsen i Fredrikstad og fortsatte senere sine klaverstudier hos Ivar Johnsen i Oslo.Han kjøpte han sin første grammofonplate i 1935 og avholdt egen komposisjonsaften i Fredrikstad som tyveåring, men komposisjonsvirksomheten var avsluttet før han fylte tretti år.I forhold til vokalmusikken har Dørumsgaard foretatt gjendiktninger; i 1987 utkom i alt 22 bind i serien Canzone Scordate med hans arrangementer for sang og klaver av vokalmusikk fra perioden 1250-1850. Alle bindene er faksimile av hans eminente kalligrafi. Disse arrangementene ble, i likhet med flere av hans egne sanger, meget populære blant tidens fremste sangere og er sunget inn på plate av bl.a. Kirsten Flagstad, Teresa Berganza, Axel Schiøtz og Gerard Souzay.

N0114
BKN: 73760423
Dørumsgaard, Arne Oddvar, NO, 1921-2006
Kvelding [Musikkopptak] / Dørumsgaard ; (Garborg).
DK : Gramophone Company, [1950-51]. 1 78-plate, dobbelsidig: 78 rpm; 25 cm
Originaltittel: Kvelding, Op. 1 No. 1
Inneholder også: Side 754 : Elsk, Op. 1 No. 3 (Garborg) ; Den dag kjem aldri (Vinje) / Dørumsgaard, A.
Hansen, Svanhild Helland, sopran. Dørumsgaard, A., klaver
Besetning: sopran klaver
Språk i tekst/lydspor: Norsk
Edisjonsnummer: His Master’s Voice: A.L. 2981 (black gold)
Sopran: Hansen, Svanhild Helland; Klaver: Dørumsgaard, Arne Oddvar

 

 

FINI HENRIQUES (1867-1940)

Fini Henriques, dansk fiolinvirtuos og komponist, elev av blant andre Valdemar Tofte, Johan Svendsen og Josef Joachim. Henriques ble kjent som en meget populær fiolinist og for sine lettilgjengelige komposisjoner i nyromantisk stil. Han er også meget kjent for sine dramatiske verk.

Kilde: Store norske leksikon

 

78000073
BKN 73752554
Henriques, Fini (Valdemar), DK, 1867 – 1940
Side 1: a- Den ille soldat. b- Sommerfuglen: Side 2: a- Bolden , b- Dukkens vuggevise , c- Den lille Jokey / Henriques, Fini.
UK: The Grammophon CO., LTD. 1-78 plate, dobbeltsidig : 78 rpm ; 25 cm
Henriques, Fini: klaver
Besetning: klaver
Edisjonsnummer: «His Master’s Voice» : X.4733
Medforf.: Henriques, Fini

 

 

JEAN-RENÉ- DÉSIRÉ  FRANÇAIX (1912-1997) 
Françaix var en fransk komponist og pianist.
Sonen til direktør av Le Mans Conservatory, begynte Françaix å komponere veldig tidlig, publisere en pianosammensetning ved ni år. Han studerte senere ved Paris Conservatoire og ble en elev av Nadia Boulanger. En av hans første viktige verker, «Piano Concertino» (1932), et karakteristisk vittig stykke, viser den fullstendige formlegningen av skjema som skiller ut all sin musikk. I tillegg til konserter for piano og fiolin og en dobbeltpiano-konsert skrev han balletter, kammermusikk, opera og oratorioen «L’Apocalypse de St. Jean» (1939).

Kilde: Encyclopædia Britannica

 

78000374 (1-2)
BKN: 73752979
Françaix, Jean (René Désiré), fr, 1912 – 1997
Concertino für klavier und Orchester / Jean Françaix.
CH: Telefunken. På en dobbeltsidig 78-plater: 78 rpm; 30 cm
Originaltittel: Concertino
Innehold: Plate 1:Side A:1- Presto leggiero, 2- Lento Side B: 3- Allegretto (trio), 4- Allegretto vivo (rondo)
Françaix, Jean : klaver
Philharmonischen Orchester Berlin
Borchard, Leo: dir.
Klaver konsert
Besetning: Klaver med orkester
Edisjonsnummer: Telefunken E2175

 

 

 ENRIQUE GRANADOS (1867-1916)

Enrique Granados y Campiña, spansk komponist og pianist, en av de fremste spanske pianistene på slutten av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet. Ved siden av Isaac Albéniz og Manuel de Falla var Granados også en av de fremste spanske komponister med et nasjonalt katalansk og spansk tonefall. Foruten spansk folkemusikk regnes Granados å være påvirket av Chopin, Grieg og Debussy.

Kilde: Store norske leksikon

78000277 (1)
BKN: 73752777
Granados, Enrique (y Campiña), ES, 1867 – 1916
Spanischer Tanz Nr. 5 [Andaluza] [Musikkopptak] / Granados.
Danza Española No. 5: Andaluza
Odeon. – På en dobbeltsidig 78-plate : 78 rpm. ; 25 cm
Komposisjonsår: 1892-1900
Inneholder også : Die beiden Lerchen / Leschetizky.
Granados, Enrique, klaver
Besetning: klaver
Språk: Norsk (Bokmål)
Edisjonsnummer: Odeon O-4753 Serie «Maister des Instrumentes»
Medforf.: Granados, Enrique

 

 

 

EDVARD GRIEG (1843-1907)

Edvard Grieg regnes som Norges største komponist. Han var eksponent for nasjonalromantikken i musikken og en av foregangspersonene i harmoniutviklingen på slutten av 1800-tallet.
Griegs kunst er nært knyttet til norsk folkemusikk. Han ville skape en ny norsk tonekunst med folkeviser og slåtter som inspirasjonskilde. Griegs musikalske personlighet var med på å definere det norske for flere generasjoner fremover. Han står samtidig som en av de viktigste bærerne av hele den nordiske romantikken på 1800-tallet.
Blant hans viktigste verker er klaverkonserten i a-moll, scenemusikken til Peer Gynt, en strykekvartett og tre sonater for fiolin, i tillegg til en rekke samlinger av klaverstykker («lyriske stykker») og et stort antall sanger. Griegs kone (og kusine) Nina Hagerup Grieg (1845–1935) var utdannet sanger og fremførte ofte hans verker.

Kilde: Store norske leksikon

 

N0372 (1)
BKN: 73760726
Grieg, Edvard (Hagerup), NO, 1843 – 1907
Au Printemps [Musikkopptak] / Grieg.
GB: Gramophone Company. På en 78-plate, tosidig: 78 rpm; 30 cm
Originaltittel: Lyriske stykker, op. 43. Til våren
Inneholder også: Side 2: Hungarian Dance in D Minor, No. 2 / Brahms.
Grieg, Edvard H., klaver
Besetning: klaver
Edisjonsnummer: His Master’s Voice : D 803

 

 

 PAUL HINDEMITH (1895-1963)

Hindemith ble utdannet i fiolinspill og komposisjon ved Hochs konservatorium i Frankfurt am Main. I årene 1915—1923 var han konsertmester ved operaen i Frankfurt. Sammen med fiolinisten Licco Amar grunnla han i 1922 Amar-kvartetten, der han selv spilte bratsj.
Hindemith var en allsidig musiker som også ble kjent som en av sin tids store bratsjsolister. I 1920-årene deltok han som komponist, bratsjist og organisator ved samtidsmusikkfestivalen i Donaueschingen (Donaueschinger Musiktage), et årlig arrangement som i noen tilfeller ble lagt til Baden-Baden og Berlin.
Hindemith vant seg snart et internasjonalt navn og ble den ledende innen nyere tysk musikk. 1927—1935 virket han ved musikkhøyskolen i Berlin. Han ble en ettertraktet pedagog og en ivrig forkjemper for amatørenes musikkutøvelse.
I mars 1931 gjestet Hindemith Oslo-Filharmonien (daværende Filharmonisk Selskaps Orkester) som bratsjsolist i sitt eget verk Kammermusikk nr. 5, med Georg Schnéevoigt som dirigent.
I 1934 ble hans verker forbudt av naziregimet. Det ble dermed vanskelig for ham å virke i hjemlandet. I 1935 ble han kalt til Tyrkia for å organisere musikklivet der etter vestlig mønster. I årene 1937—1939 foretok han tre konsertreiser til USA. Han bosatte seg i USA i 1940 og ble sjef for musikkavdelingen ved Yale University. Han ble amerikansk statsborger i 1946. Etter 1951 virket han vekselvis ved Yale og ved universitetet i Zürich, hvor han også var professor.

Kilde: Store norske leksikon

 

78000045
BKN: 76190087
Hindemith, Paul, de, 1895 – 1963
Hindemith: Symphony – «Mathis der Maler» [Musikkopptak] : (Matthias the painter) : Engelkonzert : (Angelic Concert) / Hindemith.
England: Telefunken, 1951. – På 3 78-plater: 78 rpm ; 30 cm
Komposisjonsår: 1933-35
Bilag: Kritik fra tidskriften «The Gramophone», june 1951, side 6.
«Paul Hindemith conducting The Berlin Philarmonic Orchestra»
Komposisjonstype: symfoni
Besetning: orkester
Edisjonsnummer: Telefunken GX.61001 , GX.61002 , GX. 6100

 

 

 ARTHUR HONEGGER (1892-1955)

Arthur Honegger, fransk komponist av sveitsisk opprinnelse, fra 1913 bosatt i Paris. Utdannet ved konservatoriene i Zürich og Paris (Charles-Marie Widor, Vincent d’Indy). I 1918 dannet han sammen med Darius Milhaud, Eric Satie o.fl. gruppen Les Nouveaux Jeunes, og 1920 ble denne gruppen omdannet til modernistgruppen Les Six, som vakte internasjonal oppmerksomhet ved sin front mot impresjonismen og etterromantikken. Musikken skulle ikke uttrykke noe vagt og drømmende, men ha – med et slagord – actualité. Pacific 231, inspirert av et berømt amerikansk lokomotiv, og Rugby, er verktitler av Honegger som forteller om en slik innstilling

Kilde: Store norske leksikon

78000032
BKN 76190148
Honegger, Arthur, ch – fr, 1892 – 1955
Pacific 231 / A. Honegger.
London: The Parlophone Co., Ltd. – På en dobbelsidig 78 plate: 78 rpm; 30 cm
Komposisjonsår: 1923
Conducted by the composer
Originaltittel: Mouvement Symphonique, orkester, nr. 1. Pacific 231
Grand Symphony Orchestra , Arthur Honegger : dir.
orkestermusikk
Besetning: orkester
Edisjonsnummer: Parlophone R20108

 

 

FRANZ LEHÁR (1870-1948)

Franz Lehár, østerriksk-ungarsk komponist, særlig kjent for sine operetter. Virket en tid som dirigent, bl.a. 1902 ved Theater an der Wien. Ble verdensberømt allerede med Die lustige Witwe (Den glade enke, 1905, i Oslo første gang 1906), og befestet sitt ry ved nye verdenssuksesser: Der Graf von Luxemburg (1909, Greven av Luxemburg, Oslo, 1920), Zigeunerliebe (1910, Zigøynerblod, Oslo, 1910), Paganini (1925), Der Zarewitsch (1927), Friederike (1928), Das Land des Lächelns (1929, Smilets land, Oslo, 1934) o.fl.

Kilde: Store norske leksikon

78000023 (1)
BKN: 73752419
Lehár, Franz (Ferenc), HU, 1870 – 1948
Le Comte de Luxembourg: Vals intermezzo / Lehár.
FR: Decca. – På 1 dobbeltsidig 78 plate: 78 rpm ; 30 cm
Komposisjonsår: 1909
Inneholder også på side 2: Vals
Lehar, Franz: dirigent
Orchestre du Tonhalle de Zurich
operette-arier
Besetning: Orkester
Edisjonsnummer: Decca GAG 1997

 

 

 LIZA LEHMANN (1862-1918)

Liza Lehmann var en engelsk sanger (sopran) og komponist særlig kjent for sine sanger. I 1885 begynte hun sin karrière som opera sangerinne i St. Jame’s Hall og hun har sunget frem til 1894 på de mest prestisjetunge konsertsaler i England. Efter den periode begynte hun å komponere musikk. Hun har komponert en del av sang samlinger hvor den mest berømt er In a Persian Garden til vokal kvartett og akkompagnement fra 1896. Hun har komponert også musikk til komedien Sergeant Brue i 1904, og 2 operaer: The vicar of Wakefield i 1906, og Everyman i 1916. Hun har skrevet også en del av barnesanger. I 1911 hun blir den første president av «The Society of Women Composers».

 

78000030 (1)
BKN: 73752430
Lehmann, Liza (Elizabetha Nina Mary Frederika), GB, 1862 – 1918
Song-Cycle: «In a Persian Garden» [Musikkopptak]: Ah! moon of my delight / Lehmann. – Calcuta: The Grammophone CO. LTD. Calcuta. – 1 dobbelsidig 78 plate: 78 rpm; 31 cm
Inneholder også på side 2: «Beloved, it is morn» /Aylward. Se 78000030 (1)
Eisdell, Hubert: tenor. Madame Adami: klaver. Liza Lehmann: dir.
Besetning: tenor og klaver
Språk: Norsk (Bokmål)
Språk i tekst/lydspor: En
Edisjonsnummer: His Master’s Voice M867
Klaver: Madame Adami

 

 

PIERTRO MASCAGNI (1863-1945)

Pietro Mascagni, italiensk komponist og dirigent. Sjef for konservatoriet i Pesaro 1895–1902. Med enaktsoperaen Cavalleria rusticana (1890) oppnådde han en enestående suksess med tusenvis av oppførelser i alle verdensdeler. Operaen betegnet en reaksjon mot wagnerianismen og innledet en ny retning innen operamusikken, verisme. Mascagnis andre operaer (bl.a. L’amico Fritz, 1891, og Iris, 1898) ble på langt nær samme suksess. Hans øvrige produksjon (2 symfonier, korverker m.m.) er også lite kjent. Mascagni var en populær dirigent.

Kilde: Store norske leksikon

78000344 (2)
BKN: 73752912
Mascagni, Pietro, IT, 1863 – 1945
Cavalleria Rusticana [Musikkopptak]: Intermezzo / Mascagni.
DE: Deutsche Grammophon. – På 1 dobbeltsidig 78-plate: 78 rpm; 30cm
Inneholder også: Aida / Verdi (Utdrag)
Kapelle der Stats Oper Berlin.
Mascagni, Pietro: dirigent
Edisjonsnummer: Grammophon 66584

 

 

 SERGEI PROKOFIEV (1891-1953)

Sergej Prokofiev var en av de ledende russiske komponister på 1900-tallet. Prokofjev viste tidlig en uvanlig musikalsk begavelse. I 1904 ble han opptatt på konservatoriet i St. Petersburg (med lærere som Anatolij Ljadov og Nikolaj Rimskij-Korsakov), og tok eksamen der i 1914. På den tid hadde han allerede skrevet fire operaer, fire orkesterverker, to klaverkonserter, klaversyklusen Sarkasmer, fire klaversonater og en rekke mindre komposisjoner. Som komponist var han den gang preget av en dristig harmonikk, en djerv rytmikk og en tendens i uttrykksmidlene mot det ironiske, sarkastiske og til dels groteske, noe som også er karakteristisk for mange av hans senere verker.

Kilde: Store norske leksikon

78000065
BKN: 73752548
Prokofiev, Sergej (Sergejevitsj), SU, 1891 – 1953
Visions Fugitives, Op. 22 [Musikkopptak] : 11-10-16-6-5 . 9-3-17-18 / Prokofiev.
Frankrig: Disque Gramophone. På 1 dobbeltsidig 78-plate: 78 rpm; 30 cm
Innhold: Side 1: Visions Fugitives No. 9, 3, 17, 18 . Side 2: No. 11,10, 16, 6, 5.
Prokofiev, Sergej: klaver.
Besetning: klaver
Edisjonsnummer: Disque Gramophone DB-5030

 

 

 MAURICE RAVEL (1875-1937)

Maurice Ravel, fransk komponist og pianist. Studerte ved konservatoriet i Paris. Deltok 1915–17 i verdenskrigen. Foretok i 1920-årene konsertreiser i Europa og USA som dirigent og pianist. Ravel regnes som en av sitt lands betydeligste komponister. Han var påvirket av Debussy, Chabrier og Satie, i sine senere verker av bl.a. Couperin og Rameau. Hans verker har forskjellig preg, snart dristig i harmonikk og rytme (i likhet med Debussy), snart i en stil som minner om de eldre franske klavecinister. Musikken er original, interessant og klanglig fin, utsøkt og klar.

Kilde: Store norske leksikon

78000046 (1-4)
BKN: 76190096
Ravel, Maurice, FR, 1875 – 1937
Boléro / Maurice Ravel.
DE : Polydor, 1930. På to dobbelsidig 78-plate
Komposisjonsår: 1928
Orchestre de la’Association des Concerts Lamoreaux, Paris
Maurice Ravel: Dir.
Copiright: 1939
ballettmusikk
Besetning: orkester
Edisjonsnummer: Polydor 66947 ; 66948

 

 

 IGOR STRAVINSKY (1882-1971)

Igor Stravinsky, russisk-amerikansk komponist. Han studerte først jus, men gikk helt over til musikken 1905, og hadde frem til 1908 Rimskij-Korsakov som lærer. Fra 1910 oppholdt han seg mye i Paris. I 1914, før den første verdenskrig brøt ut, var han for siste gang i hjemlandet. 1914–20 bodde han i Sveits. I 1920 bosatte han seg i Paris og virket der frem til 1939 (fransk statsborger 1934). I 1925 besøkte han for første gang USA, bosatte seg der 1939 og ble amerikansk statsborger 1945.
Stravinskij kan karakteriseres som en av den moderne musikks veivisere. Han hadde meget stor innflytelse på den generasjon komponister som gjorde seg gjeldende i tiden mellom den første og den annen verdenskrig. I motsetning til Schönberg etterstrebet han en fornyelse på tonalt grunnlag. Målet var å skape en ikke-romantisk, «saklig» musikk, der det håndverksmessige tillegges stor verdi. En innfallsport til forståelse av Stravinskijs musikkoppfatning gir selvbiografien Chroniques de ma vie (2 bd., 1935), Poétique musicale (1942, forelesninger ved Harvard-universitetet 1939–40, norsk overs. 1949) og Robert Crafts utgivelser av samtaler med Stravinsky m.m. (1959–69).

Kilde: Store norsk leksikon

78000320
BKN: 73752903
Stravinsky, Igor (Feodorovitsj, Fyodorovich), ru – us, Stravinskij, 1882-1971
Symphony in three movements / Igor Stravinsky.
UK: Columbia Gramophone Co. Limited. På 3 dobbeltsidige 78-plater, 78 rpm ; 30 cm
1 mov.: Overture (Allegro) , 2 mov.: Andante , 3 mov.: Con moto
Philarmonic-Symphony Orchestra of New York
Stravinsky, Igor, dirigent
Besetning: orkester
Edisjonsnummer: Columbia L.X. 1042 , L.X. 1043 , L.X. 1044